Rinkebyakademien

28 01 2010

Idag har jag tackat ja till att vara mentor till en tjej från Rinkeby, förort i Stockholm med högt invandrarantal.

Mentorskapet är initierat av Rinkebyakademin. Som jag förstår uppdraget består det framför allt i att initiera henne (för det kommer vara en hon) i att förstå sociala koder. Hur fungerar en arbetsplats, hur klär man sig, hur pratar man och inte minst hur gör man när man ska ta sig in till stan!? Så illa integrerat är Stockholm att våra förortsungdomar inte ens vet det.

Förhoppningsvis kan jag bidra en smula till en ökad integrering av Stockholm. Inte bara att integrera henne till oss utan också att förstå hur jag som infödd svensk kan ändra mina förväntningar och min attityd så att hela (i ett större perspektiv) samhället blir mer integrerat.

Jag vet att de söker fler mentorer.


Åtgärder

Information

4 responses

28 01 2010
nattensbibliotek

Du är en bra förebild!

29 01 2010
Ying Cheng

Happy mentoring. You’ll be such a great mentor!!

29 01 2010
Anna Serner

Tack på er!

7 05 2010
Om varannan damernas och varannan… | jardenberg unedited

[…] Vad säger chefredaktörerna Lars Johansson och Sören Karlsson tex? Och vad säger TU:s VD Anna Serner som ofta skriver om jämställdhet i medierna men som verkar glömma bort sin egen bransch när hon pratar om vikten av ökad integration? […]

Kommentera

