En 15-årings logik

11 02 2010

Idag hade jag mitt första möte med Hawelty, 15 årig tjej  i 8e klass från Rinkebyskolan. Hennes lärare är Stavros, Klass 9A ni vet. Han verkar inte bara vara god i TV utan även i verkligheten.

Hawelty fick först vara med på vårt internmöte där vi pratade om hur vi ska göra TU bra, nyttigt, synligt och tydligt för medlemmar och omvärld. Vi satt bland gårdagkvällens rester från ett mycket lyckat mingel. Chips och ölflaskor med andra ord. INte helt vanligt för oss, men det var vad hon mötte. Sedan fick hon vara med och planera Branschdagarna, som ska inspirera och ge utvecklingsverktyg.

När vi summerade över en lunch sade Hawelty: Ni verkar ha väldigt roligt på er arbetsplats, men kan du förklara vad ni gör egentligen?

TUs utmaning i ett nötskal, hur vi blir tydliga i vad vi gör för medlemmarna egentligen!

Sedan frågade Hawelty om inte någon tar betalt på nätet (hon fattade ju att det här med affärerna var inte helt lyckat). Jag beskrev att man just nu inte gör det men att man ffa i USA börjar bygga upp sådana system. Jag frågade om hon tycker det är konstigt att ta betalt på nätet, eller om det är konstigt att inte ta betalt. Svaret var logiskt i all sin enkelhet och svårighet:

Det är konstigt att inte ta betalt. Nu kan man ju köpa i Pressbyrån samma som man får gratis på nätet, det är ju jättekonstigt!


Åtgärder

Information

2 responses

15 02 2010
Pontus Bergdahl

Tack för inspirationen. Jag har också blivit mentor nu.

18 02 2010
halvinv

”Det är konstigt att inte ta betalt. Nu kan man ju köpa i Pressbyrån samma som man får gratis på nätet, det är ju jättekonstigt!”
Nej, det är inte konstigt. Den som agerar logiskt, den som inte sätter något värde på en vara, inte anser sig behöva den eller inte anser att den tillför något plusvärde till deras liv – den är inte villig att betala för varan!
Att man kan ”läsa på nätet”, det kan man i allmänhet både ha och mista..
Så konstigt är det då inte.
Själv har jag t ex inte köpt en kvällstidning sedan 1983…
Jag är 60+ och är kunnig i några av våra vanligaste språk och när jag för länge sedan började jämföra vad svenska tidningsmedia skrev om, och hur, jämförde detta med hur utländska hanterade samma händelse, då började jag att undra om får jag verkligen veta allt som jag VILL veta – eller får jag bara veta det som svenska journalister anser jag bör få veta???
Efter detta har min vilja att betala för tidningsmedia sjunkit rejält!
De senast 20 åren har internet gett iaf mig en helt annan utblick över världen med ett helt annat perspektiv än vad (s)venska media bjudit mig på..
Hoppas att Du förstår vad jag menar.

Kommentera

