Press under press?

14 04 2010

Jag var med på en paneldebatt på publicistklubben i måndags. Utmattad själv av att stå på scen i 1,5 timme mellan 20.00-21.30 var jag förvånad över att så många valde att sitta kvar.

Debatten var också spretig tycker jag. Att prata nya affärer i samma andetag som man pratar redaktironellt innehåll kräver väldigt fokus. Vi var för många i panelen för det. Och i det sammanhang där man ska diskutera vad tidningar gör med sitt innehåll så tycker jag själv att det är oändligt mycket intressantare att höra redaktörerna själva berätta än att jag ska stå och tycka. Jag tyckte faktiskt inte jag hörde hemma där. Men  när attackerna mot Gunilla Herlitz blev huvudämnet så kanske det var bra med en sådan som mig som vet mer om hur även andra tidningar möter höga kostnader. Att intäkterna måste vara högre än kostnaderna torde vara en självklarhet. Det verkade inte en del närvarande på debatten tycka.

Sammanfattningsvis tyckte Ulrika Knutson att det var värst vad vi var optimistiska i panelen. Som om det inte ens fanns en press mot pressen. Jag tyckte själv det var skönt att det inte var dödgrävarstämning, den gick vi ju igenom förra året. Nu kan fokus läggas på framtiden. Fortsatta rationaliseringar samtidigt som annonsläget ljusnar. Det ger hopp om utrymme för nödvändiga förändringar. För pressen mot pressen ligger i en struktur som är långsiktigt hotande. Åtgärder behövs nu.


Åtgärder

Information

2 responses

22 04 2010
M.K.Korpela

******NITPICK NITPICK NITPICK******
——begin transmission——-

FEL: ”redaktironellt”

RÄTT: ”redaktionellt”

——-end transmission——–
******NITPICK NITPICK NITPICK******

28 04 2010
Helena Giertta

Kanske du syftade på mig när det gällde att några i debatten inte tyckte att intäkterna måste vara högre än kostnaderna. I så fall var jag otydlig. Det jag vände mig emot var att allt lät så ljust och fint från Gunilla Herlitz angående DNs framtid, samtidigt som hennes redaktionschef talade om att de brutala nedskärningarna på DN handlade om ”tidningens överlevnad”.
Ingen, inte ens klubben på DN, har ifrågasatt att det behövs besparingar. Det är brutaliteten i hur det gjorts, som väckt ont blod.
Att prata om tidningens överlevnad ger en bild av en undergång och är till för att skrämmas. Den bild som Gunilla Herlitz gav från panelen var en helt annan. Det håller du säkert med om.
Självklart måste intäkterna täcka kostnaderna, om inte det finns pengar i ladorna som man tillfälligt kan ta av.

Vänligen
Helena Giertta

Kommentera

