Oväntade relationer

20 04 2010

Jag är på väg till Mittmedias ledningsgrupp för att berätta om TU. Tog en taxi 06.00 till Centralen. Chauffören kände genast igen mig efter vår resa i januari. ich då kände jag ju igen honom också.

Han arbetar vid sidan om sitt yrke som taxichaffis även som PR-ansvarig för filmen Psalm 21, en snyggt filmad rysare. Lägg den på mitten för den här killen kommer nog se till att den kommer få uppmärksamhet.

Redan i januari fick jag se en teaser i hans iPhone, nu hade han en trailer som han kunde visa på skärm i bilen. Han har en fantastisk förmåga att lista ut vad man jobbar med, och han vet att många chefer tar taxi regelbundet. Ca 25 om dagen kör han. Alltså berättar han om den för alla dessa chefer, bjuder in oss till förhandsvisning och rekommenderar en sajt där man kan gå in och se betyg för filmen. Han har också lyckats få den med till Cannes-festivalen, svensk premiär i augusti.

Vad vill jag säga med detta, mer än att han jobbar hårt och målmedvetet? Jo, att målgruppsanpassningen är klockren. Att han förstått att skapa relationer på oväntade ställen.  Att han kommer ha en marknadsföringsbudget på minst 2 miljoner inför lanseringen, en normal budget. Att marknadsföringsmixen inte väljer bara en väg utan blandar kanalerna. Helt enkelt nya medier slår inte ut gamla. De senaste rapporterna för annonsmarknaden säger samma sak. Det våras för dagspressen med andra ord.


Åtgärder

Information

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: