Sammantaget kris tack vare sociala medier, just nu

8 05 2010

Jag var på Stockholm Media Week (SMW) i veckan, arrangeras av Sveriges Mediebyråer.

Där intervjuades bland annat fyra svenskar som alla arbetar globalt. De arbetar inom nätverk för mediebyråer, Nokia och reklambyråer. Det var en intressant diskussion om hur stor krisen är för kommunikationsbranschen. Får man tro panelen så är krisen stor, även där.

Affärsmodellen för de stora nätverken är  provision på köpt medieutrymme. Det gör att viljan att rekommendera en annonsör att nå sina kunder via sociala medier är låg. Sociala medier är naturligtvis inte alltid svaret för en annonsörs framgång, men när en affärsmodell styr en rekommendation har man ett problem.

Det vore enkelt att åtgärda om mediebyrån kunde förklara för annonsören poängen med de sociala medierna. Men det var också tydligt på SMW att snacket runt sociala medier fortfarande är luddigt och går runt. Man hamnar i  självklara argument som att alla företag borde prata med sina kunder och då lämpar sig sociala medier väl. Jag förstår att mediebyråerna inte vet hur de ska ta betalt för den rådgivningen när de är vana att tänka volymer och inte finesser. Frågan hamnar snarare på PR-byråer som nästan hanterar rådgivningen som krisrådgivning, vilket är en konsekvens av att kommunikationen i sociala medier inte ingått i en strategi i förväg. Men inget nytt sägs egentligen, inte om det som handlar om det alla vill veta mer om; Vad gör det för affären?

Tidningarnas affärsmodeller utmanas av sociala medier, mediebyråerna affärsmodeller utmanas också. Samtidigt kan alla konstatera att sociala medier både ger större transparens och skapar stora möjligheter till utveckling. Sociala medier betyder  större demokrati, ärligare kommunikation och snabbare kontakter. Att vägen till utvecklingen är smärtsam för alla, betyder omställningar och förändringar råder det ingen tvekan om. Men lika lite finns det någon tvekan om att denna utveckling är oundviklig. Det finns många övergripande chefer som borde kvala upp ärmarna nu om de inte redan gjort det.


Åtgärder

Information

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: