Unga om Drömsamhället

11 06 2010

Igår var jag på en dagning av Karios Future om hur unga ser på Drömsamhället, särskilt integration. Jag twittrade under tiden (när twitter fungerade) för det fanns intressanta siffror.

Som vanligt tycker jag att reflektionerna ibland saknas. Unga är individualister som aldrig förr, samtidigt så vill de mest av allt göra sina föräldrar stolta och själv skaffa familj. Hur mycket individualist är man då?

Lite nytt kom fram. Som att ”respekt” är ett viktigt begrepp som unga hyser och ger till lite otippade fenomen;

Mest respekt är att kunna hålla ihop en familj under en lång tid samt att vara en god förälder. I botten ligger att ha en akademisk examen, att ha en populär blogg och ha många vänner på FaceBook.Ganska intressant fenomen – vad betyder det för företag som vill nå konsumenter via sociala medier? Hur stark är en communitys varumärke? Vad betyder bloggare för word-of-mouth om några år?

När jag twittrade ut om ovanstående siffror var det ingen som tycket det var värt att ”retweeta”. Inte heller när jag skrev att en tredjedel av alla ungdomar skulle vilja bo i mer integrerade samhällen med större etnisk och kulturell mångfald. Det tycker jag också är anmärkningsvärda (och positiva) siffror.

Men när jag skrev att 4% av unga tycker papperstidningen är livsviktig mot 70% som tycker att mobilen är livsviktig, då blev jag retweetad ett stort antal gånger. Den ”nyheten” också viktig tycker även jag, men frågan är vilka följare jag har på twitter? Andra följare hade kanske gjort en annan nyhetsbevakning?

Helt enkelt. Det är lätt att få lite tunnelseende om man tror att sanningen är densamma som ens egen omgivning håller sig med. Det gäller att hålla huvudet kallt och få in nya perspektiv hela tiden.


Åtgärder

Information

One response

22 06 2010
M.K.Korpela

*****NITPICK NITPICK NITPICK*****
——begin transmission——

FEL: … FaceBook.Ganska ….
RÄTT: … FaceBook. Ganska ….

Notera mellanslag efter punkt.

——end transmission——-
*****NITPICK NITPICK NITPICK*****

Kommentera

