En utvidgning på gott och ont

18 06 2010

Igår meddelade Thomas Grahl på Skånska Dagbladet att tidningen efter 112 års medlemskap lämnar TU. Medievärlden och Resumé har naturligtvis uppmärksammat.

Det är tråkigt förstås. Tråkigt för oss på TU som har misslyckats i att vara tydliga i vad vi gör för nytta, men också tråkigt för branschen. TU, och därmed medlemmarna, satsar mycket på det pressetiska systemet, på att lobbyarbete, på en sådan sak som Mediekompass som pratar med alla svenska skolungdomar om vikten av att vi har fria och självständiga medier. Detta arbete kommer givetvis äen Skånska Dagbladet tillgodo, men de kommer inte behöva inte betala. Ju fler som inte ser den långsiktiga nyttan, desto svagare blir en branschorganisation.

Nu är det ju inte det som är orsaken till avhoppet. Spara pengar alltså, för det var inte problemet. Utan det största problemet enligt Thomas Grahl är att vi just nu utreder möjligheterna att tillsammans med andra utgivare skapa en ny utgivarorgansiation. Det skulle göra deras röst ännu mindre.

Den senare frågan är naturligtvis något man måste ta med i utredningen mot en breddad organisation. Kommer man kunna företräda alla mindre röster? Kommer man kunna driva tidningsfrågorna lika tydligt? Jag tror det, men det är upp till bevis. Annars riskerar vi att förlora ännu fler medlemmar. Men jag tror också att  om man inte gör något alls så riskerar vi att tappa ännu fler medlemmar. I ett mediesamhälle där alla konkurrerar på samma tekniska plattformar, där utmaningarna för kärnverksamheten (utgivning) är desamma så har man en starkare och livskraftigare organisation om man är flera som kan dela på kostnaderna.

Framtiden kommer utvisa vilken väg vi tar. Medlemmarna bestämmer.


Åtgärder

Information

3 responses

21 06 2010
Thomas Grahl

Jag ser ingen anledning att polemisera med Anna Serner. En sak syns hon dock ha missförstått. Att TU:s tongivande krafter vill bilda MU är inte ”största problemet” för oss. Det är snarare en signal om att de brister i nytta och inflytande vi som liten renodlad tidningsutgivare redan nu uppfattar i TU, kommer inte att bli bättre framöver.

Den som vill tolka själv får gärna läsa själv. Följande motivering lämnade vi i utträdesanmälan till TU:

”Den sedan några år tilltagande och kraftiga strukturomvandlingen av dagspressen har i grunden förändrat förutsättningarna för och nyttan av vårt medlemskap i TU, som inte längre motiverar årskostnaden. AB Skånska Dagbladet efterfrågar det nuvarande TU:s tjänster i mycket begränsad omfattning. Det mesta av verklig omvärldspåverkan, utveckling, samordning och policy skapas idag i första hand koncerninternt eller multilateralt mediekoncerner emellan, inte branschgemensamt. De största koncernerna är verksamma i flera mediegrenar än dagspressen. Därmed ser de naturligtvis ekonomiska och praktiska fördelar av att kunna vara verksamma i en branschförening istället för flera som idag, utifall TU blir Medieutgivarna (MU). I och med den aviserade utvecklingen av TU mot ett MU skulle emellertid specifika dagspressfrågor förlora i betydelse, jämsides med att det kvarvarande fåtalet självständiga och renodlade dagstidningsutgivare, som AB Skånska Dagbladet, rimligen skulle förlora ännu mera av inflytande än vad vi gjort de senaste åren. Därav styrelsens beslut att anmäla utträde ur föreningen.”

21 06 2010
Anna Serner

Jag tolkade det som att inflytandet som minskar var en avgörande orsak till avhoppet. Borde nyanserat det till att det inte bara gäller en eventuell utvidgning utan även på grund av koncernstrukturen.
Den senare frågan kommer bli en utmaning, men just nu ser jag att samtalet öppnar sig mellan koncerner. Läsplatteprojektet som Bonniers har ingått är ett exempel på det. Framtida andra samarbeten behöver inte bara ske mellan koncerner utan med intresserade. Men framtiden får utvisa om TU kan ha en roll att spela trots koncernkoncentrationen.

22 06 2010
M.K.Korpela

*****NITPICK NITPICK NITPICK*****
——begin transmission——

…. givetvis äen Skånska ….

FEL: äen
RÄTT: även

——end transmission——–
*****NITPICK NITPICK NITPICK*****

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: