”Sharing” – det är ordet på allas läppar.

21 06 2010

Igår kom jag fram till Cannes och reklamfestivalen. Med på resan är Fredrik Rogberg, branschanalytiker, och Axel Andén från Medievärlden. Vi är här för att se hur trenderna går inom reklamvärlden.

”Sharing” – det är ordet på allas läppar.

Ordet är inte nytt för tidningsvärlden. Hur kan läsarna dela med sig av en nyhet till sina vänner, hur kan läsarna dela med sig av sina egna nyheter via tidningen och (hemska tanke) hur kan de dela med sig av sina nyheter utan hjälp av tidningen?

Jag lyssnade på ett föredrag som leddes av en byrå tillsammans med den globala glassreklamchefen från Unilever. Ni vet hjärtat som har bytt ut vår glassgubbe. Han beskrev deras senaste kampanj ”Share a smile”. Kampanjen bygger på Juan Manns berömda film från youtube ”Free hugs”, vars idé är bara att sprida glädje genom att han delade ut kramar. Filmen fick en viral spridning, kramandet resulterade i en rörelse över hela världen. Och kanske har det kanske gjort ett antal människor lyckligare, vilket var hans syfte.

Unilever vill också sprida lycka, genom leenden.Genom att låta folk avbilda sitt leende i en specialdesignad glasskiosk, få en glass för besväret, kunna sprida sina leende via nätet till alla de vill, så vill Unilever bidra till deras små stunder av lycka. Basen är internet. Facebook-sidor för leenden.

Ingenstans i presentationen fanns köpt reklamutrymme med som en  bärande idé för kampanjens spridning. Ordet ”add” fanns inte med. Betyder det är tidningarnas roll är körd? Det betyder det inte. Det betyder bara att tidningarna måste samarbeta med annonsörerna så att tex de skulle kunna vara värdar för smile-gruppen, eller kanske skulle man kunna få ge ett leende till de artiklar som sprider lite lycka? Lösningarna skulle kunna vara många.

Bara en sak är säker, en banner eller en printlösning är inte lösningar som stödjer sharing-idéen. Den stora trenden i reklamvärlden.


Åtgärder

Information

2 responses

22 06 2010
M.K.Korpela

*****NITPICK NITPICK NITPICK*****
——begin transmission——

FEL: … leenden.Genom ….
RÄTT: … leenden. Genom ….

Notera mellanslag efter punkt.

——end transmission——-
*****NITPICK NITPICK NITPICK*****

24 06 2010
Jonas Boman

va bra du skriver

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: