Kulturella barriärer

3 10 2010

Sitter på ett WAN/Ifra-möte. Det är alla ”national directors” som träffas.

WAN/Infra stod inför konkurshot i somras, vilket startade ett febrilt arbete att få in nya pengar. I all mailkorrespondens över hela världen kom ett mail där vi ombads lägga på 5% på vår medlemsavgift. I en bisats nämndes då att kanske skulle detta inte ha behövts om alla länder betalade sina medlemsavgifter.

Det här gjorde mig förbannad. Jag skrev ett ”svara-alla” på det mail där jag markerade att jag inte tycker deet är renhårigt att bara låta bli att betala en medlemsavgift. Av flera skäl finns det länder som inte har råd att betala men i högsta grad är i behov av ett medlemskap.  Länder med bristande eller ung yttrandefrihet. Men det är inte ett eget val om man vill betala eller inte, jag kan helt enkelt inte förstå att länder tillåts låta bli att betala.

Att skriva ett sådant öppet mail, inser jag idag, tillhör inte vanligheterna. Kulturen internationellt är att väldigt få offentligt står för en obekväm åsikt, att göra det är inte helt populärt. Det är min erfarenhet även från andra internationella organisationer.

Jag har fått många kommentarer. Men jag har också lyft på ett lock. Nu höjs röster för större transparens och tydliga riktlinjer för allt från medlemsavgifter till val av styrelse. Jag tror inte det kommer ske någon revolution i slutändan, mer än att jag har bränt alla eventuella chanser till en internationell styrelsekarriär inom WAN/Ifra (om det nu är en revolution…), men vi har nu haft ganska ovanliga frågor och därmed lite mer öppna svar. Och de ska se över vilka som betalar medlemsavgiften.

Alltid något!


Åtgärder

Information

5 responses

3 10 2010
Lasse Edfast

Menar du att du tycker det är ok att inte betala medlemsavgiften om man är ett fattigt land med en ung yttrandefrihet, är det bara okej om man säger att man inte tänker göra det, eller ska alla måsta betala oavsett?

4 10 2010
Anna Serner

Jag menar att jag tycker vi rika demokratiska länder ska hjälpa länder som behöver. Men det ska beslutas av oss vilka vi ska hjälpa, inte vara fritt för länderna att själva anse att de inte ska behöva betala.

4 10 2010
Lasse Edfast

Tack! Var med på mötet 2008, håller med om att det kan behövas en helt annan öppenhet än vad som fanns då i alla fall. Lycka till med det arbetet!

4 10 2010
Anna Serner

🙂
Tack.

23 11 2010
M.K.Korpela

*****NITPICK NITPICK NITPICK*****
——begin transmission——

FEL: … inte tycker deet är renhårigt ….
RÄTT: … inte tycker det är renhårigt ….

——end transmission——–
*****NITPICK NITPICK NITPICK*****

Kommentera

