Förbannad och Stolt

5 10 2010

Idag inleddes WAN/IFRA kongress i Hamburg.

Inledningstal av olika män, framför 90 % män. En av männen , en Ian någonting – minister i Hamburg, avslutar sitt tal (som gick ut på att papper är bättre än digitalt) med att förespråka för alla över 18 att ”enjoy som adult entertainment on Reeperbahn”. Sååå 1900!!!

Jag trodde inte mina öron, och inga andra heller. Kvinnor och män kände sig extremt obekväma.

För en gångs skull tänkte jag inte låta detta passera obemärkt förbi. Jag gick fram till ministern och påpekade hur oacceptabelt jag anser att hans förslag var. Han blev mycket generad, och jag faktiskt stolt över att jag sade ifrån.

Mannen i mitten var boven!


Åtgärder

Information

3 responses

5 10 2010
Calle

Väl rutet!

7 10 2010
PAF

Very very well done. Var inte på konferensen. Hetasde runt på mässgolvet. Men om jag hört Ian Whoever säga det du refererar hade det jag nog t o m kunnat drista mig till fysiska åtgärder för att banka in i hans medvetande att det han just sagt var något av det dummmaste på länge.
Vår europeiska/globala branschorganisation är alldeles för gubbig och även om jag hör till den delen (män över 50) av mänskligheten gillar jag det absolut inte.
Att WAN/Ifra lägger mässor/kongresser i städer som Amsterdam och Hamburg med sina rödljusdistrikt som de (städerna) gärna använder sig av i sin marknadsföring säger väl tyvärr alltför mycket om ovanstående gubbighet och föregade syn på vad man ska göra är man är på mässa/konferens/kongress.

11 10 2010
Kristina

Bra Anna! Jag var ju på plats, men måste erkänna att jag missade just den formuleringen. Hur politiskt inkorrekt får man vara som minister – och ännu värre – hur dum i sitt sätt att se på folk.

Men PAF, menar du att WAN-IFRA skulle lägga mässorna i Hamburg och Amsterdam för att det finns redlight districts där? Någon kanske har den agendan, men det är rätt mycket kvinnor i organisationen. Och rätt många vettiga män också. Jag vill nog tro att det snarare har med lokaler och logistik att göra. Men du kanske vet något som inte jag vet.

Sedan är branschen gubbig, och attityderna och jargongen inom varje organisation måste ständigt ifrågasättas och ses över.

Kommentera

