Om man inte tar risker får man inte heller de stora pengarna.

8 10 2010

Igår hade vi huvuddagen på årets Branschdagar. Mycket folk i en halvbra lokal men många bra programpunkter. Man kan följa dagen på tu.se via bambuser och via twitter: #tubdag.

Nu sitter jag, dagen efter vampyrkvällen och prisutdelningen i Årets Dagstidning, med kvällens stora vinnare.

Jag lyssnar just nu på Lasse Rundblom från Stampen som pratar om nya samarbeten med annonsörerna. Där annonsörerna är partners och inte köpare. Lasse menar att tidningsbranschen tar för lite risker. Han har säkert rätt, annonsaffären är fortfarande en god affär för tidningarna, varför ta risk då?

Jag tycker Ulrika Saxon berättade väldigt inspirerande om hur Bonnier jobbade inom projektet Mag+. Bonniers tidskrift Popular Science blev därmed en av de första tidskrifterna i iPad:en. Riskprojekt är aldrig säkra, men som Lasse Rundblom säger; Om man inte tar risker får man inte heller de stora pengarna.

På TU tog vi en risk när vår mobilexpert Marco Koeder, fastnade i Tokyo. Vi valde att chansa på att sända honom live via Skype, vilket i sin tur bambusades. Ni kan alla se resultatet. Det fungerade, inte perfekt ljud direkt, men tack vare hans tydliga bilder fungerade det ändå. För första gången i min historia har ett sådant tekniskt riskprojekt lyckats, tekniken har gått framåt!

Live är alltid bäst, men i brist på den möjligheten får man se det positiva i det som hände. Bland annat sparade vi miljöpåverkan motsvarande 94 helårsprenumerationer på en morgontidning!


Åtgärder

Information

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: