Chefskap i tidningsbranschen en kvinnofråga

9 11 2010

TU erbjuder en utbilding som heter ”Ny som chef”. Det var den enda utbildningen som gick som tåget under Autumnus Horribilus (2009) på grund av alla nedskärningar och omorganisationer.

Jag hade just ett möte med kursledaren som berättade att mycket har hänt med de som går utbildningen sedan 90-talet. De flesta har en helt annan inställning till att vara chef och leda än vad som var brukligt förr. De är helt enkelt bättre pålästa, mer motiverade och därmed mer krävande nu. I Sverige börjar också kvinnorna dominera i grupperna, och inte helt otippat är de också de mest pålästa.

Eftersom vi också bedriver utbildning NMP (Nordic Media Programme) tillsammans med övriga nordiska länder är det en intressant iakttagelse. För i de grupperna som NMP sätter samman finns det knappt några kvinnor från de övriga nordiska länderna. (Från Sverige är däremot i dominans.) Och trots att NMP är en mycket uppskattat utbildning kan man konstatera att den mer har ett branschkunskapsinnehåll än ett ledarskapsinnehåll. Det är alltså mer affärs- än ledarskapserfarenheter man utbyter. Båda behövs givetvis, men jag tror tidningsbranschen är i ett stort behov av starka ledare. Omstruktureringstider, nya arbetsmetoder och nya arbetssätt kommer vi se mycket av de kommande åren. Då behövs starka ledare.

Kanske är det tid för kvinnorna nu. Som tar helhetsgreppet. I varje fall i Sverige.


Åtgärder

Information

2 responses

9 11 2010
Joakim Jardenberg

Men det är väl inte heller helt otippat att alla är etniska svenskar, utan funktionshinder eller tydlig HBQT-profil? När ska ni på allvar inse att det inte bara är genusfrågan som är problemet – utan att det handlar om mångfald.

Jag frågar igen: vad gör TU för att tidningshusen ska spegla Sverige ur andra perspektiv än kön? Eller vad menar du egentligen med ”helhetsgrepp”?

12 11 2010
Sara V-Sjöberg

Hej Anna,
jag tror du har alldeles rätt. Om just detta hade jag ett bra samtal med Anna-Kari Modin och Roger Jädersten då vi sågs i samband med Produktion, distribution och upplaga-konferensen i Västerås i veckan.
Det var en (ganska) bra konferens. Men frågan är vilka frågor som hade diskuterats om vi var fler kvinnor på branchdagar som dessa? Om vi var fler kvinnor på chefspositioner i ledningarna för tidningshusen och hos tryckerierna och distributörerna?
Och vilka frågor hade fått utrymme om vi dessutom i vår branch jobbat aktivt för att sänka medelåldern och öka mångfalden?

Spännande att tänka, önska och jobba för.

Mvh Sara
Försäljningschef EKTAB

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: