Mångfaldstips för medier

16 11 2010

Lina Thomsgård är en aktiv PR-konsult/dj som startade Rättviseförmedlingen, en Facebook-grupp där man kan få hjälp att hitta folk (om man inte vill leta i sina egna begränsade kretsar jämt).

Lina har mycket energi. Hon arrangerade för ca en månad sedan en heldagsdebatt om Rättvisa – alltså större mångfald (med fokus på genus). Jag var med i debatten om hur Media kan a större mångfald. Kanske några tips för intresserade att göra skillnad?

 

http://www.ur.se/play/160823


Åtgärder

Information

3 responses

16 11 2010
Joakim Jardenberg

Tack, hade missat den panelen. Den lyfter fram problembilden tydligt.

Frågan som ställs är bra ”Vad kan göras för att komma åt sneda fördelningar i medievärlden?” Jag undrar lite mer i detalj hur ditt svar ur ett TU-perspektiv skulle se ut?

Eller om vi säger så här, med din erfarenhet och insikt från branschen: ”Vad kan TU göra för att komma åt sneda fördelningar i medievärlden?”

17 11 2010
Anna Serner

Jag tror en förändring av sneda fördelningar verkligen kräver förändringar på många plan. Det var därför jag i panelen framhöll att det ligger på ledningsnivå om man ska kunna genomföra en ny typ av rekryteringar inom ett helt företag.
Man kan orda mycket om vad som borde göras rent praktiskt, men det viktigaste är att ledningarna bestämmer sig för vad de vill åstadkomma och hur mycket det får kosta initialt.

Förändringar kostar både i pengar (för jag tror man måste ta in hjälp) och i energi. Det vet alla. Vad man inte räknar med i förändringar som ligger på den humana nivån är att de faktiskt oftast innebär vinst i slutändan. Det finns studier som visar att olikheter skapar större kreativitet, och större kreativitet skapar nya lösningar som i sin tur ger större möjlighet till högre vinst. Men olikheter kräver kanske också ett nytt ledarskap.

Men som sagt. Allt börjar med ett beslut och en budget! Och det är på företagsnivå. Det kan TU inte göra något åt, vi kan bara driva opinion. Och då får man i den opinionsdrivningen prioritera hur högt på agendan frågan ska få för oss. I vår strategi har vi prioriterat andra opinionsfrågor högre, att stärka mediernas roll för ett öppet och demokratiskt samhälle genom att tydliggöra hur medier granskar. I Almedalen exempelvis tar vi hjälp av dem som normalt sett granskas. I Mediekompass tar vi fram verktyg för att hjälpa ungdomar och lärare att förstå hur medier fungerar och granskar.

Men i panelen framhåller jag också att vi alla har ett ansvar att verka för mångfald. Vad gör du själv är alltså min motfråga?

23 11 2010
M.K.Korpela

*****NITPICK NITPICK NITPICK*****
——begin transmission——

FEL: … om hur Media kan a större mångfald.
RÄTT I: … om hur media kan ha större mångfald.
RÄTT II: … om hur media kan få större mångfald.

——end transmission——–
*****NITPICK NITPICK NITPICK*****

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: