Peter och vargen

6 12 2010

Jag såg och hörde Pontus Shultz och Agneta Lindblom Hulthén på TV4.

Det rörde Apple’s krav på innehållet som de godkänner som appar. De vill inte ha porr bland annat.De granskar inte vad som ligger i apparna, men i förväg säger de nej till ”porr-appar”.

Agneta oroar sig för att Apple har en så dominerande ställning, att de tar sig friheter att ställa krav på vilka de ska distribuera. Pontus är lugnare. Ser andra problem med Apples dominans.

Jag förstår vad Agneta menar, det finns ju en risk att distributörerna blir de nya grindvakterna mot yttrandefrihet. Men samtidigt tycker jag det är svårt att måla fan på väggen, av tre skäl.

Dels står många distributörerna och hänger på lanseringslåset för sina konkurrerande tekniska plattformar. Apple kommer inte vara ensamma så länge till (kanske Tyler Brûlé också får rätt när han på vår Branschdag siade om den stora Apple-fatigue som kommer drabba världen), konkurrensen kommer nog säkerställa att det finns större valmöjlighet till distributörsvillkor.

Dels tycker jag också att vilken ”kiosk” som helst ska ha rätt att vägra att marknadsföra vissa varumärken. Jag tycker inte man ska kunna tvinga Pressbyrån att sälja porrtidningar, lika lite tycker jag man ska kunna tvinga Apple att behöva tillhandahålla porr-appar.

Slutligen så ser jag en risk i att utmåla faror för yttrandefriheten i onödan. Jag vet att man kan tycka att jag är farligt ute, att dominoeffekten kommer urholka vår grundlagsrätt. Men jag tycker också man riskerar att få gehör för reella hot när nästan allt kan uppfattas vara ett hot.

Man måste akta sig för att ropa på vargen i onödan helt enkelt.


Åtgärder

Information

Kommentera

