Fördomar och förutfattade meningar

24 01 2011

Jag har varit på ledarskapsutbildning i främmande land med främmande andra ledare. Lärorikt!

Ett ämne som behandlades var fördomar. Som chef/ledare ska man både rekrytera och leda andra människor. Att vara medveten om sina egna fördomar är viktigt. Att vi har dem råder ju ingen tvekan om, annars skulle vi inte ha åldersdiskriminering, könsdiskriminering, etnisk diskriminering. (Och ge mig inte argumentet ”det fanns ingen annan lika kompetent”.) Att leda med respekt för alla lika värde är en utmaning. Mot sina egna fördomar.

Lika stor utmaning är det att ta till sig nyheter utan fördomar och förutfattade meningar. Jag kom hem till en fortsatt diskussion om ny (s)-ledare. Idag är Per Nuder favorit, igår Veronica Palm. Båda behäftade med gammal (s)-makt, den som uppfattas vara en stor anledning till misslyckandet. Att förändra den bilden lär bli svår. Att för mig att tänka om och tro på bilden av både Palm och Nuder som ledare kräver mycket bearbetning av mina förutfattade meningar. Frågan är om jag gitter det?


Åtgärder

Information

Kommentera

