Ärligt intresserad eller hyckleri?

16 02 2011

Antagligen är jag en representant för ett gammaldags, elitistiskt och trångsynt sätt att se på medborgarkommentarer.

I Nöjesguiden häcklas en som jag. Jag tycker att ett stort antal kommentarer är både korkade och ointressanta, vid sidan av att de inte sällan är rasistiska, ärekränkande eller stötande.

Jag vet att man ska tycka att Ring P1 är bra. Jag tycker sällan det. Råkar jag lyssna så blir jag ofta förbannad och frustrerad. Det betyder inte att jag vill att programmet inte ska få finnas, men jag behöver väl inte låtsas att jag gillar det?

Precis som när jag läser vissa läsarkommentarer. Jag tycker man ska ha öppet för läsarkommentarer. Men jag förstår att utgivare tar bort kommentarer som är av karaktären rasism, stötande eller ärekränkande. Jag menar nog att de t o m har en skyldighet att göra det ibland.

Och frågan är. När de som hyllar Ring P1, eller som i Nöjesguiden, samtidigt ger uttryck för sitt eget förakt,  är de verkligen så öppna?

Det om något är ett uttryck för elitism tycker jag. Eller hyckleri. Man lyssnar och läser väl för att man är intresserad, inte för att samtidigt konstatera att medborgarna som bidrar är puckade?

 


Åtgärder

Information

One response

23 03 2011
Dennis Nilsson

Nöjesguiden, finns den skräpblaskan kvar ännu? Med så urnonsens ”journalistik” så är det inte så konstigt att de har ”nonsenskommentar”. Jag råkade bläddra igenom den häromdagen och fann att de som jobbar där tycker om att fördöma sina läsare.

Allvarligt talat, jag brukar ögna igenom kommentarerna först på en artikel, innan jag bemödar mig med att läsa artikeln. I de flesta fall så lär jag mig mer från läsarkommenterarna än från artikelförfattaren.

Kommentera

