Back to normal – med och utan favoriter

25 03 2011

De senaste dagarna har varit ganska turbulenta. Att jag i höst ska bli VD för Filminstitutet är det många som uppmärksammat.

Det ska verkligen bli spännande och utmanande. Jag har förstås redan blivit utmanad att berätta vilken som är min favoritfilm, och fått kritik för att jag duckat på den.

Jag är van som branschföreträdare att man vill att jag ska utse favoriter, vilket naturligtvis samtidigt innebär att man utser de som inte är ens favoriter. Därför försöker jag undvika det. Dessutom tycker jag det är en väldigt svår fråga. I varje givet tillstånd i livet, i varje känsla och i alla slumpars sammanhang hamnar man i att falla för favoriter. De är favoriter en stund, men ersätts av en ny vid nästa tillstånd, känsla eller slump. Att då bara nämna en titel utan att berätta VARFÖR just den favoriten just då blev favorit är svårt.

Dessutom är det så att vi som suttit ett antal timmar i en terapistol också vet hur mycket man avslöjar om sig själv när man nämner sina favoriter. Som jag som, trots min feminism, blev starkt berörd av både ”Breaking the Wawes” och ”The Black Swan”. Om kvinnor som måste dö för att de försöker få kontakt med sin kvinnlighet och sexualitet. OMG!

På TU är det ingen som bryr sig om det , vad jag vet. Vi återgår nu till normaltillståndet, så gott det går. Med alla våra onämnbara favoriter.


Åtgärder

Information

3 responses

1 04 2011
Karin Danell

Hej Anna,

Vill gratulera dig hjärtligt till din nya tjänst som VD för Filminstitutet
(trots att det var längesen vi var kollegor).

mvh
Karin

1 04 2011
Anna Serner

Tack snälla Karin,
Sitter just med Johan Trulson och uppdaterar mig på er:-)

4 04 2011
Karin Danell

Hej Anna,

Jag förstår det var ju ganska länge sen du arbetade här men snacka om att världen är liten, fick precis höra av Johan att ni känner varandra
sen lång tid tillbaka.
/Karin

Kommentera

