The second mouse gets the cheese?

1 04 2009

Sitter på MSN Innovate-semianrium på guldäggsdagarna. Lyssnar på den holländska byrån AKQA som gjort massor av produktutvecklingar för sina kunders räkning. Nikes Runners Log, som är en mix av Google maps och löpares egna uppgifter (inte olik idéen bakom många tidningars lokala sökningar) är ett exempel på en kreativ produkt. Som reklambyrån säger, vi säljer mötet mellan kund och konsument.

Att ta hjälp i kreativa lösningar på nya produkter tror jag är viktigt. Få nya ögon på bra innehåll. Jag tror många tidningar skulle börja pröva nya kreativa samarbeten för att skapa egna nya möten med läsarna. 

The Guardian gör det nu. Justerat: Jo, jag har nu förstått att det var ett aprilskämt… Läs mina svar bland kommentarerna. :-) Lägger ned sin tryckta upplaga och använder bara Twitter för att nå läsarna. De vågar något helt nytt, och risken är att det inte är de som kommer gå ut som vinnare för sitt mod. Det finns ju ett talesätt som heter ”The second mouse gets the cheese”. 

Jag hävdar att de nya snabba mediekanalerna, som lämpar sig extremt väl för mobilen , kommer kunna bli en affär för medierna. Att om vi har strategin att öka medietrafiken i mobilen, så kommer konsumentbeteendena förändras så att man vänjer sig vid snabba, korta nyheter. När prövandet av ex twitter blivit en vana kan man börja ta betalt för den. Twitter har jag som ett exempel. Joakim Jardenberg håller inte med, han anser att det är ängsligt. Vilket kanske är sant, men jag tror det är affärsmässigt snarare. Man ska inte vara ängslig för att ta betalt för något man levererar som man inser konsumenterna vill ha.

The Guardian har beslutat att gå över till Twitter. För svenska dagspressen kan det betyda att de skapar en vana som konsumenterna inte kommer vilja välja bort. Risken är att The Guardian får ta hela kostnaden för denna beteendeförändring, gå under på kuppen. För hur ska de finansiera sin verksamhet?

Svensk dagspress kan å andra sidan, kanske rida på beteendevågen och ta betalt för sina twittertjänster . The second mouse may get this cheese, om man vågar börja ta betalt.

About these ads

Åtgärder

Information

29 responses

1 04 2009
Björn

Det där med The Guardian, är inte det ett aprilskämt?

1 04 2009
Anna Serner

HA HA HA – Ja jag gick på det. Hoppas jag glatt några!

1 04 2009
JL

Den där Rio Palof på Guardian skriver många intressanta artiklar, har jag märkt.

1 04 2009
zackrisson

Anna!

Nu förstår jag inte, att Guardian ska sluta med pappret är ju ett aprilskämt…

1 04 2009
ben

Du… Jag tror nog att nyheten om The Guardians twittrande hör datumet till. April Fool’s osv.

1 04 2009
Adde

Du misstänke inget när de gav exempel på nyhetstweets av det här slaget:

”JFK assassin8d @ Dallas, def. heard second gunshot from grassy knoll WTF?”
:)

1 04 2009
Anna Serner

Jag läste inte i detalj, utan läste bara rubrikmässigt på Innovate-seminariet. Dumt va?

1 04 2009
Sco

Hej.
Är jag ensam om att tycka att det är besvärande att Tidningsutgivarnas vd kan gå på ett sådant här skämt?
Jag anser att det tyder på en skrämmande naivitet och en total oförståelse för hur tidningar, gammelmedia och sociala medier fungerar.
Det här är inget sätt att försöka slå på någon som ligger men jag vill gärna ha ett svar på frågan hur TU:s verkställande direktör kan tycka att detta är trovärdigt?
MVH

1 04 2009
Anna Serner

Vi har pratat mycket om nyhetsflashar i mobilen med nyhetslänkar. Vilket denna idé också bygger på. Detta i kombination med det amerikanska tidningsläget, där tidningar faktiskt lägger ned den tryckta utgåvan, samt att jag inte läste artikeln i sin helhet. Som sagt, det sista är fort och fel, men inte naivt tror jag. Så blev det i varje fall.

1 04 2009
Maria

Du gladde mig! Och det var inte så konstigt att du gick på det. Det är faktiskt inte helt lätt att veta om aktörer inom media kör aprilskämt eller menar allvar, och det gäller året runt. Klockrent inlägg av dig om the second mouse, du har ju rätt oavsett Guardian-twitter eller ej.

1 04 2009
MKSE.com CMS Nyheter

Retweet @guardian LOL xoxo

1 04 2009
Mio

Skulle väl snarare säga att Anna visat sig öppen för förändringar. ”Tidningar på twitter? Javisst! Nu ska vi bara lösa hur”, istället för ”nej men usch och fy, så kan man ju inte göra.

1 04 2009
Bengt

Jag tycker det tyder på en sund inställning att man kan stå för att man blev lurad…Chutspa Anna…

1 04 2009
Poppe

Kanske naivt av Anna att gå just detta men stort av henne att säga att hon bjuder på det. Tänk kring nyhetsflashar i mobilen funkar. Här rapporteras om ett exempel från bloggen Communities Dominate Brands
”Nice story from India about power of mobile to support sales of other media (again, power of mobile). Our fave weekly newsmagazine, the Economist, has a small share of India’s market. They were looking for innovative ways to generate more sales last year, on a pitifully tiny budget. They went SMS.

The Economist introduced a daily Economist newsflash ad, with a short snippet of news from the current issue or a summary of the headlines etc. Every day at 11 AM. The success rate – phenomenal. They increased India circulation by 39%, they increased subscriptions by 26% and news stand sales by 15%. In one year, using SMS. Pretty good. The story is reported at the Campaign India website. ”

1 04 2009
Minime

Hahahahaha Anna du skrev visst lite snabbare än hjärnan hann tänka,va?!

Inte helt ok i din position!

1 04 2009
Jocke

Att du, VD för TU, tar nyheten på allvar utan reflektioner, och lägger ned tid på att leverera en sensmoral i ärendet borde oroa dina huvudmän.

Vad är nästa idé du promotar? Att Svd skrotar pappret och går över till telepati?

1 04 2009
Alex Jonsson

Rikigt, rikigt kul! En stilla fundering kommer sedan upp här hos mig, först som en lustighet men med en eftertanke som dröjer sig kvar. Detta mitt resonemang har sitt ursprung i en ung Hercules Dalianis arbete att programmatiskt förkorta textmassa, ett pionjärarbete under namnet SweSum-projektet [http://swesum.nada.kth.se/index.html]. H berättade allt som oftast att den funkar klockrent på vissa texttyper men inte alls på humor, ironi eller dikter där allt blev tokigt – precis som nu i nanobloggens tidevarv.

Nu är det ju kanske främst människor som förkortar, messsar, twittrar och retweetar och inte programkod, men kanske att snabbheten bedrar visheten just för att den är så snabb. Kan det vara så att Annas ”snabba läsning” – baserad på en lyckad luring – pekar på att vi står inför ett skifte där snabba, allt mobilare flöden och smidiga, tekniska lösningar ställer ännu högre krav på läsaren än någonsin tidigare. Tur att vi är så många som hjälps åt, tänker jag till sist.

2 04 2009
Daniel Åberg » April och Pet Shop Boys

[...] sväljer en sådan här blåsning med hull och hår? Och dessutom finner tid att skriva ett analyserande blogginlägg om vilka effekter det får, och spekulerar i om draget är klokt eller ett misstag? Hon har [...]

2 04 2009
Andreas

Det här visar att aprilskämt är en allmänt dum idé när det sprids i medievärlden. Att veta att man under en dag varje år inte kan lita på något, någonstans, har inget egenvärde. Skämt är roliga i sig, även den 1:a april. Men det hör inte hemma i nyhetsrapporteringen. Den vill jag kunna lita på i alla lägen, alla dagar om året.

Att du gick på The Guardians skämt är ett hälsotecken snarare än en pinsamhet. Branschen är i gungning, allt händer väldigt snabbt och Twitter är väldigt överskattat just nu. Vänta i ett år, så kommer Twitter-hysterin att ha mattats av och ersatts av Nästa Stora Grej – vilket jag personligen tror är inbäddat, geotaggat och interaktivt material direkt på läsarnas egna sajter…

2 04 2009
Joakim Jardenberg

Jag vill bara förtydliga att ”Jocke” i kommentar här ovan är inte jag. Jag skriver aldrig anonymt.

2 04 2009
2 04 2009
Mats Prost

Nästan lika roligt som Annas miss är Joakim Jardenbergs kommentar här ovan. Stor humor. Stort ego. Blir rätt många inlägg om du ska rätta på alla ställen. Du kan ju börja här:
http://arsenal-jocke.bloggagratis.se/2009/01/15/

2 04 2009
Richard Gatarski

Det här tarver mer än en kort kommentar, och eftersom trackbacken inte verkar slå igenom så lägger jag en manuell länk till http://www.weconverse.com/2009/04/02/serner-ar-ute-och-cyklar/

p.s. @Joakim Jardenbeg, min svåger heter också ”Jocke” och jag tror det finns fler ändå ;) d.s.

2 04 2009
Sco

Hej igen. Visst, vem som helst kan i rätt (fel) situation gå på vad som helst. Det är helt okej och ett sundhetstecken. Den dagen vi inte litar på varandra, åtminstone lite, så går världen under. För att ta i.
Det är bara ibland det blir besvärande. I det här fallet tycker jag att det blir det. Tidningsutgivarnas vd får helt enkelt inte gå på det här skämtet, ens om det presenteras av The Guardians chefredaktör vid ett seminarium i London med tusen inbjudna gäster där enda syftet är att lura just Tidningsutgivarnas vd.
Jag förstår att upphetsningen blev för stor. Kanske tanken om att vara först i svensk press och bloggosfär och bli länkad till omedvetet lockade, kolla vilken koll Anna Serner har.
Men idén om att en anrik tidning som The Guardian skulle lägga ned allt för att börja Twittra nyheter är så bisarr och otrovärdig att den faller på sin egen orimlighet.
Jag kräver inte att Tidningsutgivarnas vd ska vara perfekt och veta allt. Men jag vill att han/hon ska ha en välfungerande kritisk tankeverksamhet och jag vill att han/hon i sina analyser av olika fenomen visar att de grundläggande kunskaperna är breda och förståelsen stor.
I det här fallet ser jag ingenting av ovanstående.
En gång är ingen gång säger man. Det här är ingen gång.

3 04 2009
Ett ovanligt lyckat fall av självcentrering | Stora Ord

[...] här med självcentrering fick en ny dimension när jag läste kommentarerna till Anna Serners Guardian-postning och hittade [...]

5 04 2009
Per Axbom

@Richard Gatarski, @Mats Prost, @Joakim Jardenberg: jag måste erkänna att när jag läste ”Jocke” så var min första tanke just Jardenberg. Men den misstanken försvann rätt snabbt när jag läste in tonen i kommentaren och kollade vart länken ledde. Det är personligt varumärke det. På Twitter, där jag läser ”jocke” rätt ofta – så det ju faktiskt bara en det kan vara… http://twitter.com/jocke och då behöver man lixom inte tänka att det finns 38 051 andra som heter Joakim i Sverige. Speciellt med ett fokuserat intresse kring media i relation till sociala medier på webben. Och så var Twitter ett tema…

Det blir en fundering kring val av alias och inmutning av namn på nätet. För övrigt riktigt, riktigt bra skrivet Richard.

1 04 2010
Deepedition » Roande när moralisterna går igång

[...] en artikel om en tio miljonersstaty av Daniel Westling är faktiskt skojigt. Det roliga är att man hänvisar till TU – vars VD Anna Serner nog idag inte tror på något någon säger :). Men vi som gillar henne [...]

13 01 2011
telznxt

Another admissible provenience of leadership in the interest of teenagers is small screen, but boob tube’s dispatch has again been that the requirement seeking actuality, sharpness and world quiet pales by relationship with the need for the sake a toothpaste that offers whiter teeth *and* fresher breath.

17 06 2013
Erin

Hi. I am wondering if you’d be interested in doing a link swap? I notice your blog: http://annaserner.wordpress.com/2009/04/01/the-second-mouse-gets-the-cheese/ and my website are centered around the same topic. I’d really like to switch
links or perhaps guest author a write-up for you. Here is my personal contact: erin-aguayo@inbox.
com. You should contact me if you’re even slightly interested. Thank you.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

%d bloggers like this: