Mer Public och mer Service

31 03 2010

Joakim Jardenberg och Mikael Zackrisson har båda argumenterat för att allt som Public Service publicerar ska vara fritt tillgängligt för de kommersiella medierna. Med länkar, med inbäddningar från PS-sidor till tidningssidor och annat.

Argumenten bakom är att det som är betalt med licenspengar måste anses fritt av alla att använda, vi har ju redan betalt för det. Därmed skulle Public Service kunna vara nyskapande och en helt obegränsat  spjutspets på ett sätt som skulle tillföra konkurrerande medier snarare än innebära ojuste konkurrens.

Jag tycker idén är otroligt spännande men inser att det finns ett par stötestenar. Den främsta är kanske journalistförbundet som motarbetar idén att journalisterna fått betalt för sin upphovsrätt genom lönen  (detta har uppdagats i den expertgrupp för upphovsrättsutredningen som jag sitter i). Om allt PS lägger ut ska kunna användas av alla måste ju PS friköpa materialet. Det skulle man kunna hävda att lönen har gjort. Man kan från journalistförbundsperspektiv naturligtvis också oroa sig för att det kommer innebära färre arbetstillfällen för journalisterna om samma material finner ännu fler vägar att nå läsare och lyssnare.

Från Public Service eget håll kan jag tänka mig att de befarar att licensen kommer omvandlas till en skatt, något de motarbetar. Jag vet inte om jag tycker det är så stor skillnad, enligt EU-kommissionen likaställs licensintäkter med statsstöd. Det  är ett terminologival som jag inte tycker ska stoppa en utveckling av vad ordens rätta betydelse av Public och Service ska stå för (som Joakim framhållit).

Slutligen undrar jag hur cheferna för Public Service skulle gilla en ny roll. Att inte se sig som störst och bäst utan som tjänare till de kommersiella medierna. Jag tycker de skulle tjäna på en mer ödmjuk inställning till sin omvärld redan nu, men det här skulle verkligen ställa saker på sin spets.


Åtgärder

Information

5 responses

31 03 2010
Robert Rosén

Kanonidéer av Zackrisson och Jardenberg, tycker jag. Kul att du är försiktigt positiv till förslagen.
Och jag är helt enig med dig om synen på licenssystem, licensen bör ombildas till ren skattefinansiering för public service och skälen för detta skrev jag för någon vecka sedan om på min blogg, http://korta.nu/6a3e

1 04 2010
Anna Serner

Detta har jag svarat lillemor, anställd på SR på hennes blogg http://radioblogg.wordpress.com/2010/04/01/sr-ett-statligt-tt/#comment-51.
Debatten om Public Service är svår, det är mycket känslor inblandade. Ditt inlägg handlar om tre saker. Det ena är på vilket sätt SR ska finnas på nätet, där Mats Svegfors menar att det är oproblematiskt. Uppdraget är tydligt att finnas på alla plattformar. Jag, eller tidningarna, har inte invänt mot det. Vad vi på TU haft åsikter om är att det borde finnas gränser för hur SR, och övriga Public Servicebolag (PS-bolag), ska få finnas där. Den frågan är inte oproblematisk menar jag.
Det andra är det förslag som Zackrisson och Jardenberg lanserat. Slutligen kan man diskutera om licensavgifter är att föredra framför skattefinansierad PS.

Det första om PS närvaro på nätet och var gränsen går.
I Danmark lägger PS ut födelse- och dödsannonser på nätet. Det tycker de är inom uppdraget. I Sverige har vi inte det, än. Betyder det att liknande förslag inte kan komma? Och ska vi få ha webb-shopar där man säljer Bolibompaspel? Är det inom uppdraget? Jag tycker inte det är orimligt att Eva eller Mats, eller en efterträdare, ska behöva ett förhandsbesked om att det är OK. Ett oberoende OK, där inte vi jäviga kommersiella medier eller PS-bolagen själva ska fatta beslutet om var gränsen går för ett PS-uppdrag.
När vi har debatterat detta möts vi från PS-cheferna inte av någon lyhördhet eller reflekterande syn på sin egen position som har garanterade intäkter via lag och är oberoende av konjunktur. De tycker att det är ”oproblematiskt”. Och att vi är bakåtsträvare. Alla får ha sin åsikt, men en ömsesidig förståelse för de olika förutsättningarna skulle inte skada.
Eftersom en mer nyanserad debatt verkar svår att ta med PS tycker jag Zackrissons och Jardenbergs idé är väl värd att fundera över. För även om Norran inte betalar för innehållet direkt så är det gjort indirekt genom den licensavgift alla medborgare betalar (inkl Norran är jag övertygad om). Skulle man inte kunna reflektera över om inte det materialet skulle spridas så mycket som möjligt så att licensbetalarna fick mest nytta för pengarna? Att TT skulle förlora en kund har de säkert själva åsikter om, men TT ägs trots allt av övriga tidningar. Den diskussionen är dock en fråga för dem.
Men om man då slutligen släpper allt PS-material fritt, vad betyder det för licensen? Jag kan inte se annat än att den då helt gjorts om till en skenskatt, och då tycker jag den lika gärna kan få formen av skatt. Jag är medveten om att man kan ha åsikter för och emot denna fråga (vilket man också har från politikerhåll). Men de facto är PS redan nu styrt av en politiserad styrelse och trots det tror jag inte någon inom PS-bolagen skulle hålla med om att de känner sig politiskt styrda. Så vad skulle skillnaden bli?
Varför argumenterar jag mest för vad andra kan tycka och tänka? För att jag tror att det är ett hypotetisk förslag att allt skulle bli fritt. Men där finns korn av spännande tankar som kanske skulle vända upp och ned på många mediebolags verklighet. Kanske skulle det vara bra.
Oavsett skulle kanske tankarna runt några av de kornen kunna leda till något nytt. Ett nytt samtal? Bara det skulle vara mycket värt.

1 04 2010
radioblogg

Jag funderar vidare efter ditt svar, svarskommentaren hittar du här

SR – ett statligt TT?

Självklart ska vi diskutera och samtala kring public service uppdrag, vilkor och förutsättningar även på och om webben. Jag hoppas fler vill delta i det!

/Lillemor

5 04 2010
Veckan som gick – vecka 13 « Same Same But Different

[…] skrivit om Public Service, och debatten som pågår om orättvis konkurrens. Anna Serner har kommenterat i sin blogg, Robert Rosén skrev för ett par veckor sedan om att avskaffa licensen. Lillemor Strömberg, […]

28 09 2010
Lasse Edfast

Anna Serner vs. Public Service…

Läste på Anna Serners blogg om hur hon ser på public service. Det är ett gammalt inlägg (31 mars 2010) och jag kan i efterhand inte riktigt se hur jag snubblade in på det, men jag känner en hopplöshet komma över mig när jag läser det igen för att se at…

Lämna en kommentar