Change

20 01 2009

Idag är presidentinstallationen av Barack Obama, något i varje fall jag kommer välja att följa direkt i TV. För vissa händelser fungerar det rörliga mediet överlägset bäst. 

Change har han utlovat. Hans fru Michelle har inte fått någon change i hur hon bevakas av medier. I DN idag beskriver Magdalena Rydell avslöjande om vilken roll Michelle Obama har blivit given, och tagit, för att passa in i bilden och inte förstöra Baracks valkampanj. Ingen uppmuntrande läsning! Tyvärr känner jag igen mig. Inga liknelser i övrigt så minns jag när jag sade upp mig från mitt förra jobb, utan att ha ett nytt att gå till, och Resumé skrev om de 5 styrelseuppdrag jag fick. En läsarkommentar var lika avslöjande; ”Man hoppas hon inte har familj”. Vilken man har någonsin fått höra att 5 styrelseuppdrag drabbar familjen snarare än är ett bevis på kompetens? I Almedalen i år kommer vi arrangera Mediemakts-debatter igen. En av dem kommer handla om hur medier bevakar världen, ur ett jämställdhetsperspektiv.

Change kunde vi också se idag när WAN annonserar att man ställer in årets stora kongress i Hydrabad, Indien. (Annonserar och annonserar, websidan är inte ändrad, men ett e-post meddelande har nu officiellt gått ut).

Tråkigt av många skäl (dels för oss som skulle få åka, men dels för att WAN ändå arbetar för yttrandefrihet), men det främsta skälet är just the changing times, dvs den ekonomiska orsaken. Jag håller med Joakim Jardenberg som på Mindpark berättar att man inom WAN inte tidigare förstått läget (nu borde de väl vakna). Att nu inte ens ställa in utan skjuta upp konferensen till i november vittnar om fortsatt dålig förståelse för tidningarnas läge. Att tro att det ska ha inträffat underverk inom loppet av sex månader är inte så insiktsfullt. Jag tycker man tydligt ska markera att man förstår tidningarnas läge och att man ska ställa in konferensen i år, inte minst för att visa att man är rädd om medlemmarnas pengar!

Nästa år kanske man också kan ha ett nytt tema för kongressen – ”What new business ideas has come from the change?”  

För krisen ska ju vara uppfinningarnas moder, det är dags att se exempel på det nu!


Åtgärder

Information

Lämna en kommentar