Inspiration på nätet

4 12 2008

Var alltså på europeisk reklamfestival i veckan. Alltid blandat innehåll, men också alltid ett och annat som man får med sig.

Inspiration till exempel. David Droga, en reklamguru från Australien, gjorde ”the Great Schlep”, som bidrog till att Obama vann ”swing” staten Florida. Insikten var att de viktiga väljarna som behövde övertalas var den äldre generationen judar. Att övertyga denna generation, bestående av bitvis rasistiska vita judar, var utmaningen. Lösningen bestod i att genom en humoristisk film uppmana unga judar, alltså barnbarnen, att åka till Florida och övertyga sina äldre släktingar att Barack Husein Obama var ett klokt val. På hemsidan, gavs argumenten till barnbarnen. (Givetvis vid sidan av möjligheten engagera sig för Obama och att bidra ekonomiskt. Total interaktivitet.) Kampanjen blev en viral och medial succé. Obama vann, säkert på grund av egna meriter också. Men inte bara.

Vad Obama gjorde var det Sofia Miriamsdotter från SSB förespråkar att tidningar borde göra på Newsmill. Att våga släppa kontrollen. Lyssna och lita på läsaren/marknaden.

Filip Nilsson, ECD (vilket jag tror betyder Executive Creative Director) på Forsman&Bodenfors, illustrerade hur man kan gå från gratis till ta betalt.  Grafitti-målaren Blu som först målat gratis, sedan skapat sin egen hemsida. På hemsidan går han från att först dela med sig gratis, inte minst på sin blogg, för att djupare ner i sajten koppla upp sig mot en worldwide distributör  där man helt plötsligt kan beställa en personlig bok, signerad.

Vilka produkter och tjänster kan en tidning kunna koppla till sitt innehåll?

Filip konstaterade också att ledningen för deras reklambyrå, som i början av 2000-talet var Sveriges reklambyrå No 1 (vilket de nog fortfarande aspirerar på att vara), drabbades av insikten; OM digitalt  är framtiden, varför har vi en separat digital byrå?  Så de tog det digitala in till kärnan i verksamheten och bestämde sig för att de som inte vill arbeta med digitalt fick leta sig till en annan arbetsplats. (I reklambranschen är inte så många fackligt anslutna…) Idag tillhör F&B en av världens bästa digitala reklambyråer.

Tankeväckande är också att när det digitala gjorde sitt inträde i reklamvärlden runt millennieskiftet var det svårt att tjäna pengar inom den nischen. Men världen (kunderna) lärde sig att betala för vad de fick. Jag är övertygad om att det går att tjäna pengar på nätet även för tidningarna, man får bara inte ge upp. 


Åtgärder

Information

3 responses

5 12 2008
mymlan

Intressant att du hänvisar till Newsmill när artikeln först publicerades i medievärlden. 🙂

5 12 2008
deeped

SSBD. Och om jag får vara lite kinkig så var det vi båda som skrev den debattartikeln ; )

5 12 2008
Anna Serner

Dubbelt förlåt. Till Niclas som inte fick rättmätigt cred och till Medievärlden som inte fick något alls.

Lämna ett svar till deeped Avbryt svar